lördag 30 mars 2013

Vaccin mot livmoderhalscancer!

 
Jag vill uppmärksamma något som jag tycker är väldigt viktigt och som nu även i Stockholm är gratis för alla upp till 26 år. Det är väldigt många som har haft eller som har cancer i min omgivning och det är en fruktansvärd sjukdom, inte bara för den som är sjuk utan för alla i deras omgivning som kämpar med de. Livmoderhalscancer är något som varit väldigt diskuterat de sista åren och alla flickor vaccineras genom skolhälsovården i årskurs 5. Förut så trodde man att man behövde ta vaccinationen i tidig ålder/innan sexdebut då man kommer i kontakt med viruset men forskning har visat att det fortarande ger ett stort skydd upp i högre åldrar också. Vaccinationen skyddar mot fyra olika virus samt även konylom som är en de vanligaste könssjukdomarna. Man behöver alltså inte vara skriven i Stockholms län för att få detta vaccin gratis utan alla flickor upp till 26 år från andra län är också välkomna.
Jag var i helgen och tog min första spruta( av tre) på vaccindirekt som ligger mellan Slussen och Gamla stan. Det gick väldigt snabbt. Jag fyllde i en blankett och sedan fick jag komma in direkt till en läkare som gav mig sprutan. Vill även tilläga till er som är spruträdda eller som bara tycker att det är väldigt jobbigt att ta sprutor att de är väldigt duktiga på detta  och det var över så fort att jag inte ens hann att reagera! Jag var inne i högst 5 minuter. Det är drop in, gratis och väldigt viktigt!

 


http://www.vaccindirekt.se/gardasil.html

1 kommentar: