Jag var lite tidig till jobbet idag så jag gick upp till personalrummet för att väga mig på vågen efter magsjukan och jag vart rätt chockad över siffran på vågen. Jag hade vägt mig på samma våg i torsdags förra veckan och jag hade gått ner 5 kg sedan dess vilket är riktigt mycket men det måste vara mestadels vätska som jag förlorat. Dessutom är min mage fortfarande uppsvullen så det känns snarare som om jag skulle ha gått upp i vikt. Imorgon jobbar jag 9-17.00 och det ska bli skönt med sovmorgon. Ligger i sängen just nu och läser på om ärr- läkningsprocessen för ett ärr, olika typer av ärr och korrigering av ärr. Som ni märker så längtar väldigt mycket efter att bli av med mina röda fläckar/ärr efter acnen men som jag nu precis läst och även vet sedan tidigare så är ärret en naturlig del i läkningsprocessen när kroppen försöker att reparera skadan och det tar tid innan det försvinner. Jag hoppas att
elos ipl pigmentfläckar kan skynda på läkningsprocessen en del! =)
Följande faktorer påverkar ärrets utseende
- Ålder: Huden läker fort hos unga människor vilket kan resulterar i en ”överläkning” som ger större och tjockare ärr. Hos äldre människor läker huden långsammare.
- Genetiska faktorn: Mörk hud med mycket pigment löper större risk att utveckla keloida och hypertrofiska ärr.1, 2
- Ärrets position: Ärr på huden över aktiva muskler blir ofta bredare och tydligare än ärr på mindre belastad hud.
- Infektioner eller andra komplikationer: Om såret blir infekterat ökar sannolikheten för ett framträdande ärr.
- Läkning: Det är väldigt viktigt att ärret får läka ifred. Därför ska man aldrig ta bort sårskorpor eller ta i onödan på ärrvävnaden. När man smörjer in ett ärr ska man alltid ha rena händer så att man inte riskerar kontaminering.
Kram!
grattis till minuset!
SvaraRadera