lördag 16 februari 2013

Roaccutan- Inte så roligt längre!

Jag har hamnat i en mardröm som jag nu inte vet hur jag ska göra med. Jag mår riktigt dåligt nu och det känns som att det blir värre. Jag hade en bra dag igår då jag inte hade så ont i kroppen mer än öm i leder och muskler men idag känner jag mig helt sänkt- huvudvärk, riktigt ont i kroppen( leder,muskler) och näsblod. Mina biverkningar är många fler än de jag precis nämnde men det är de nämnda som gör att jag mår så dåligt. Det känns som att jag har en rejäl influensa med rejält ont i hela kroppen med ont i huvudet och hela min kropp är varm och kokar inombords. Jag stod och diskade tidigare idag och orkade knappt att lyfta disken.  Jag får kämpa för att orka med min varddag och speciellt att hålla fokus hela dagarna på jobbet. Jag har valt att inte berätta något för mina kollegor då jag inte vill klaga. Jag har själv valt att ta denna medicin men nu börjar jag ifrågasätta mitt val. Är det värt det?!

Maten har jag haft problem med under en ganska lång tid. Man skulle kunna säga att jag har tappat matlusten och vissa dagar äter jag knappt inte alls. Jag mår ofta väldigt illa eller helt enkelt inte har några hungerkänslor. Jag försöker ändå att få i mig mat för att få energi men ofta klarar jag inte av att svälja den. Detta har resulterat i att jag har gått ned en del i vikt. Detta är ändå något som jag känner att jag kan leva med under en period. Jag är inte mager på något sätt så från en hälsovy är det nog ingen fara för mig att tappa lite i vikt. Det är mer att man behöver mat för att orka!


Om jag ska se det positiva  i det hela så har min hy börjat bli riktigt fin nu. Jag får fortfarande några fnnar ibland men de torkar snabbt ut igen. Men det komiska i det hela är att nu mår jag så dåligt att jag knappt bryr mig om att min hy är fin! Nedan har jag listat några av de vanligaste biverkningarna och det med tjock text är vad som passar in på mig.


Vanliga biverkningar( Finns många fler men detta är de vanliga 1/10 personer får dessa)
Hudproblem
Påverkan på muskler och skelett (som ledsmärta)
Psykiska problem (som depressioner och personlighetsförändringar)
Biverkan på lever och galla
Mag- och tarmpåverkan
Neurologiska biverkningar(som huvudvärk, yrsel och muskelsvaghet)
Ögonproblem (som ögoninflammationer och ljusskygghet)
Allmänna biverkningar (som frånvaroattacker, viktökning och anorexi)
Påverkan på ämnesomsättningen
Påverkan på luftvägarna
Blodbiverkan (som näsblod, blodbrist)
Endokrina biverkningar (som ökad behåring och bröstförstoring hos män)
Påverkan på cirkulationen
Biverkningar på kvinnliga könsorgan (som missfall)
Tandpåverkan
Biverkan på urinvägarna
Autoimmuna reaktioner (att kroppen bildar antikroppar mot ett kroppseget ämne)
Fosterpåverkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar